Kinkig eller inte?

Ligger här i min säng å tänker på allt möjligt å får inte sömn! Tänkte att då kan jag lika bra börja skriva ett blogginlägg. Jag har myky att skriva om men för att nu bryta mina tankar så ska jag skriva om de jag minst tänker på nu. MAT! Som jag skrev i senaste inlägget om ni har läst det så skrev jag att jag alltid fått höra att jag är kinkiger när det gäller mat. Ni får läsa och sen fundera då ni läst klart om jag är kinkig eller inte.

Provade på annat än hamburgare. Risotto med rödbeta. Halva gick bra att få ner men sen börja de ta emot. 

Om jag börjar med soppor t.ex. Jag vet att jag nog åt soppa när jag var yngre men de var nog alder sådär att yee idag är de soppa men i något skede fick jag obehag och ville inte äta soppa nå mer. Jag som älskar listor har en vilken soppa är värst lista i mitt huvud. Jag kan int rikit bestäm mig vilken som är värst. Alla kommer typ på samma plats men kanske köttsoppa och siskonkorvsoppa .Tätt därefter kommer fisksoppa å broilersoppa. Sen kommer maletköttsoppa. Jag blir rikit illamående när jag tänker på alla soppor. Och nej de hjälper inte att jag tar bort allt spad de ändå vått å inte gott. Nu tänker säkert många av er att den soppan som är värst är nog ärtsoppa. Men nej de tycker inte jag. Det är den enda soppan jag äter och tycker om. Lagar nog int sån hemma men äter nog på jobb och så. Purésoppor går om jag måst men äter ogärna dem också. Sen har jag en gång blivit bjuden på tacosoppa och det var nog gott. Har planerat att göra de hemma men de ha int ännu blivit av.

Det blev lite paus i blogginlägget. Men nu ska jag fortsätta igen. Har sovit bra nu 2 nätter så bäst att fortsätta nu kvällstid.

Ja sen kommer vi till fisk. Har inte nåt emot fisk på de sättet men har märkt att då jag äter mer av det så är de som de sku bli stopp i halsen å jag får int ner mer. De som de sku vila komma upp tillbaka. Tonfisken är inte så. Då jag var på bioresonans så visa den att jag inte ska äta fisk. Tonfisk var den enda som var ok och de ju de jag känt hela tiden. Fiskpinnar å andra panerade fiskar gillar jag. Glutenfria måst de vara förstås.

Köttbit jag ska smaka på. Tror de var hjortkött!

Jag är int så myky för kött heller. De enda kött jag gillar är maletkött å tur de för man kan ju gör myky av de 😊. Näe de hjälper int fast de grillat kött heller. Eller hur mört det är eller vad man säger. Försöker nog smaka ibland men näe de inte gott. Tycker de bara snurrar runt i mun. Kalops är nog rikit de värsta. Minns när jag var yngre å åt i skolan de hur jag tugga å tugga å tugga. Så jag håller mig nog till maletkött 😋.

Ja och sen jag å poteter. Hemma äter jag myky sällan potatis. Händer nog nångång. Men jag är nog mera en pastamänniska. Jag har inte emot potatis, ibland kan de va rikit gott. Beror på vad för mat det är. Jag menar poteter å pripelsås är ju nog gott å pyttipanna. Men om jag ska välja så vinner nog pasta. Ris äter jag också hellre än potatis. Nypoteter är ju sen en sak för sig. De kan vara riktigt gott 😋.

Äkta goda poteter 

Ja man kunde ju skriva om alla olika maträtter men då sku det här inlägget alder ta slut. Därför valde jag här att ta upp det som är mest känt för mig att jag inte gillar! Gillar mer torr mat än våt mat. Fast vissa såser gillar jag ju nog 😊.

Positivt är att jag har ett jobb som jag kan äta mat på så blir det mer varierande kost för mig. Kunde nog annars leva på pasta å maletkött å nån hamburgare och pizza emellan 😉. Å nu kanske ni förstår varför jag oftast äter hamburgare när jag är ut och äter. Jag försöker vara duktig å smaka på nya saker nog å ibland kan jag bli förvånad att jag gillar nåt 😂.

Så vad tycker ni? Är jag kinkig eller inte på basen av detta? Å om de någon maträtt ni funderar om jag gillar så fråga bara. Å nej sniglar, musslor å sånt tror jag att jag alder sku få i mig.


Kommentarer

  1. Jag skulle inte våga uttalla mig om du är kinkig eller inte. Vi har alla någo slags traumor kring mat, endel mer o andra mindre! Ärtsoppa o snålsoppa e bäst. Värst e nog köttsoppa, borschtsoppa o siskonkorvsoppa (de sistnämnda mest för att de sir så jäkla äcklit ut). Purésoppor e bra om dom e lagom kryddade! Ja ha åxå tidigare (o är ännu åxå säkert enligt vissa) jättekänslig när de kommer till kött! Ja ha haft rikit obehag av att tillreda kött också, för att de luktar så vidrigt. Mitt kött måst ha myki sås eller vara myki kryddat så att man INTE känner "köttsmaken" 😅 ja ha först på senare år börjat ta andra biffar än "lövbiff" på restaurang. Ja kund int förut äta biffar som va tjöckre än lövbiff för de äcklade mig... O på tal om pizza.. När ja va liten skulle jag alltid ha skinkpizza men fyllningen hade egentligen ingen skillnas, fär jag skrapade alltid av den och åt bara pizzabottnet 😂 det jag ännu ville tillägge är, Annika, du skriver på ert fantastiskt roligt sätt. Avslappnat men ärligt. Fortsätt så!
    😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt att vi alla har något vi inte äter av olika orsaker. Maletkött är det jag får i mig med säkerhet. Å tur kan man laga myky av de. Tack att du dela med dig av dina mattraumor. Tack, kiva att du gillar hur jag skriver ❤

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Allvarlig allergisk reaktion

I'm back med corona!

En annorlunda sommar