Glutenfritt och mjölkfritt

Den 1.8 hade jag ätit glutenfritt i ett år. Nej blodprov har inte visat att jag skulle ha celiaki men då jag var på scanning och bioresonans så visa det sig att jag skulle må bättre av det. Det visade också att jag skulle må bättre av att äta mjölkfritt. I varje fall så som sagt den 1.8 hade jag hållit glutenfritt 1 år. Jag har inte fuskat, inte medvetet iaf, bara en endaste gång åt jag några köttbullar på en fest som inte var glutenfria. Det fick jag veta först efteråt. Jag har nog ätit sådant som kan innehålla gluten och inte varit noga med om man använt samma brödkniv eller så. Jag är otroligt stolt över mig själv att jag orkat hålla mig till det fast det skulle många gånger vart skönt att ge upp och inte orka tänka på det efter allt som hänt under året.

Första tiden åt jag också mjölkfritt och jag vet att det var bra för mig men vet ni jag som älskar ost hade väldigt svårt att övergå till mjölkfria ostar. Jag har provat men klarar det inte. Så har tillåtit mig att äta två skivor ost på smörgåsarna vid morgonmålet. Beroende på vilken ost jag har hemma så kan de nog slink ner någon skiva till 😉. I övrigt försöker jag göra det jag äter hemma mjölkfritt. Och det är inget problem. Och nog kan jag äta små mängder med mjölk men om de blir för myky så märker jag av det! Det kan bli bråttom till vessan då. Så där jag själv kan välja så gör jag de mjölkfritt. Laktosfritt har jag också märkt att är bättre för mig. Ja och att dricka mjölk det saknar jag. Provade vid julen att dricka mjölk till risgrynsgröten men de fick jag nog ångra fort 😞.

Lite mer glass har de ju blivit nu under sommarn och då försöker jag förstås välja glutenfri och laktosfri sådan. I butiken köper jag själv glutenfri och mjölkfri och jo de finns riktigt goda såna 😊 

Tillbaka till det här med glutenfritt. Jo visst saknar jag lite sånt som jag "kunde" äta förr. T.ex. vanliga bröd är en sådan sak som jag saknar. Har alltid gillat smörgåsar. En tid i livet bestod min middag av smörgåsar, blev sen duktigare på att göra riktig middag. Nu äter jag endast smörgås till morgonmål under dagen. Händer nog sällan att jag tar bröd utöver det. Det är inte många glutenfria bröd jag gillar men har 2 favoriter hittills som en snäll person jag känner brukar baka åt mig. Tack för det ❤. Annars är det nog inte något jag saknar sådär som man äter hemma. Finns ju förstås vissa "godisar" jag saknar och batong.

Som sagt är de inte några större problem att äta glutenfritt hemma eller på jobb men det är kanske när man far till någon eller äter ute. Det här med att fara till någon kräver kanske lite mer planering. Och sådana som inte känner till något alls om gluten så kan de bli utmanande. Men de brukar fixa sig nog. Tur har jag förstående familj, släkt och vänner. Dock vill jag inte att någon ska "stressa"'för min skull. Jag kan riktigt bra ta med mitt eget. Jag har ju alder heller varit den som äter kex, bakverk och kakor och sånt. Har mer vart den saltiga typen. Har ju hållit från och till "bakverksstrejk" under många år. Jag har brutit den då det vart dop, bröllop eller liknande. Sen fortsatt igen. Ibland ha de kunnat gå år emellan. Nå iaf bröt jag den på senaste bröllopet jag var för tårtan där var glutenfri 😊. Efter det har jag inte börjat strejken igen för vill ju veta vad som erbjuds i glutenfri väg. Men det är nog väldigt sällan jag väljer något sött på café, tycker det inte funnits något som jag verkligen vill ha.

Det godaste glutenfria bakverket jag ätit: Hasselnötsbrownie

Ja som sagt att gå ut och äta är inte heller så lätt. Jag har ju alltid fått höra att jag är kinkig men sen äter jag nog mycket som andra inte äter. Men de går att diskutera. Iaf är det inte många rätter jag tycker om att äta ute, inte ens förr så ni kan ju tänka er då att det är ännu mindre nu. Men en sak somi jag kan äta ute är hamburgare, nu blev nog många överraskade eller så int 😉. Så jag har nu börjat jakten på den godaste glutenfria hamburgarn 😊. Här kommer jag ännu att tänka på en maträtt jag saknar att äta ute: Hawaiischnizeln på Harolds. Åh, vad jag saknar den. Har dock tänkt gå och prova äta den i något skede och se vad som händer. Ja en maträtt som jag skulle önska jag kunde äta ute är olika pastarätter. Pasta är en annan sak jag älskar. Hemma inget problem, finns god glutenfri pasta. Men att kunna äta de ute sku vara kiva. Men har inte ännu hittat en restaurang som har glutenfri pasta. Hur kinkig jag är kan man som sagt diskutera. Men det får bli i ett annat blogginlägg.

Och såhär på slutet måst jag göra lite reklam om en grupp jag gjort på Facebook som heter Glutenfria Raseborgare. Där tänkte jag man kunde ge tips och råd åt varann och om man hittat något gott någonstans så får man sätta upp det. Så är ni från Raseborg och äter glutenfritt så kom gärna med.

Och så slutligen, har ni något som ni inte får äta men saknar?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Allvarlig allergisk reaktion

I'm back med corona!

En annorlunda sommar