14 år och 1 vecka

Idag för en vecka sen var jag min sista dag på jobbet som jag jobbat på de senaste 14 åren. Det var konstigt att tänka att imorgon kommer jag inte hit mer utan far till ett annat ställe. Men jag har sagt åt mig själv att det är nu eller aldrig. Enda sen jag blev sjuk i utmattning 2014 har jag på riktigt funderat på att göra något annat. Men de dök ju aldrig upp något passligt att söka. Och vad är det jag vill göra egentligen?! Jag sa åt mina vänner som jobbar på dagis att ifall ni hör nåt så säg till. Men fick ju veta att de int behövs så myky närvårdare mer då systemen ändrat. Så gav lite upp tanken på dagis där. Men sen igen jag älskade ju mitt jobb så varför byta. Åren gick och så i somras dök det upp ett jobb jag ville söka och som kändes spännande. Jag lämna in ansökan, slapp på intervju och fick jobbet. Wow alltså. Och nej det var inte dagis jobb utan boende jobb. Och jag tänkte, att bara jag får tjänstledigt så tar jag emot jobbet, vilket jag fick. Annars skulle jag alder tagit steget. Så jag tackade ja. Allt klappat och klart. Den 1.10 skulle jag börja. Jag hann få min första arbetslista, vilket var kul att se när jobbar jag och när är jag ledig. MEN....

Ta steget och se vart du kommer!

....så skriver en kompis att nu sku det finnas jobb på dagis om jag är intresserad. Det här ju int sant tänkt jag. Dagis, det jag tänkt jobbat med då jag utbilda mig till närvårdare, skulle jag nu få chansen att jobba på dagis??? Läste detta på min paus på jobbet å ville ju bara hitta någon att berätta för, så hitta några goa arbetskompisar som jag berättade för. En sa, ta de eller ja blev ju lite tveksam när jag å had de andra.  Alltså jag trodde int de var sant! Jag var till dagis och träffa 2 personer som berätta om jobbet. Jag fick 2 dagar att fundera. Ja och sen, hur gör jag nu, nu har jag mitt i allt 2 nya jobb som jag vill jobba med och kan VÄLJA mellan. Å jag som lider av beslutsångest så ni kan ju bara gissa hurdan beslutsångest jag hade över en sådan här sak!

Efter att funderat, pratat med familj och vänner och listat för och nackdelar var beslutet ganska självklart. Lätt beslut var det inte. Okej så när beslutet var taget var det dags att meddela vad jag kommit fram till. Jag valde dagis, int var det ju ännu säkert jag skulle få dagis jobbet fast jag tacka ja. Många av mina gamla kollegor skämta att kanske du inte tar något av dem utan stannar kvar. Nej de beslutet var taget, något av de nya jobben blir de nog, det var säkert. Frågan var, vilket av dem blir de? Ringde och sa att jag gärna tar dagis jobbet och vet ni jag fick det! Yeee! Mindre kul var det att meddela de andra jobbet att jag inte kommer heller, hade känts så bra från början därmed!

Fina platser kan man hitta som man trivs på bara man vågar ta steget! 

Så nu imorgon, 8.10, har jag varit 1 vecka på mitt nya jobb och de känns så bra och så rätt så vet att jag valde rätt. Visst funderar jag såhär på kvällarna hur det skulle varit på de andra jobbet, skulle jag trivats lika bra, skulle jag fått göra det jag tycker om och hur skulle det varit. Jag vet inte, men en sak vet jag och det är att jag tycker om det jag gör nu och det är ändå viktigast här och nu. Och nej jag har nog inte glömt mitt gamla jobb, tänker var och varannan dag på många där. Saknar många så mycket att ibland känns det riktigt jobbigt att  ha lämnat det. Jag vet att det gör mig gott att se och göra annat och på nya stället känns de bra att man är uppskattad, omtyckt och värdefull. Det gör det här mycket enklare! Vad som händer efter detta läsår får tiden utvisa!

Tänk att jag vågade ta steget, jag som har så svårt med förändringar och att jag inte fegade ur i sista stund! Kan inte ännu tro det är sant! Vilken höst det blev, igen en gång, men nu i positiv bemärkelse!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Allvarlig allergisk reaktion

I'm back med corona!

En annorlunda sommar