Vänner


Jag har tänkt mycket på det här med vänner den senaste tiden. Vad man har för vänner. Jag har vänner i olika åldrar, endel är yngre, andra äldre och sen sådana som är i samma ålder. Men jag tycker att när man umgås är det som man på något sätt blir i "samma ålder". Visst är det så att man kan fråga äldre vänner om tips å råd angående vissa saker och att man sen istället är den som ger råd åt de yngre. Men oberoende känns de som att vi är i samma ålder, för de mesta iaf.

Sofia (Tant Sofia) och jag

Har ni tänkt på hur ni blivit vänner med de ni är vänner med? Hur de gick till lixom? Jo jag vet att jag funderar och analyserar mycket men det är ganska intressant när man går igenom hur det kom sig att man blev vänner. Sen kan de ju finnas frågan varför man är vänner egentligen?

Visst är det ju kul när man får nya vänner men kom ihåg att inte glömma bort de gamla vännerna. När och var får man nya vänner? När som helst och var som helst skulle jag vilja påstå! Jag har nog alder planerat att just den här personen ska bli min vän. Jag tycker man blir vänner för att man har/haft något gemensamt eller dras till varann på nåt sätt. När jag tänker hur jag blivit vänner med just de jag är vänner med så är de väldigt olika hur det blivit just så att vi blivit vänner. T.ex. med 4 av mina vänner har det vart något "negativt" på gång och vi har hittat varandra där vilket sen vart positivt. Någon har man bara börjat prata med mer och mer och insett att man tycker lika om mycket och hittat vänskapen där.

Hanna och jag 

Jag tycker vänskap ska handla om att ge och få. Att man finns där för varann i vått och torrt. Att man håller kontakt och vill träffas från båda hållen. Det blir nog tungt om det alltid är den ena som ska höra av sig och fundera om man vill träffas. Sen är vi ju alla olika bra på att höra av oss men där kanske man känner den personen och vet att den visar på annat sätt att den vill vara din vän. Det betyder ju int att man skiter i sina vänner utan de bara blir så.

Nu när man börjar bli äldre så pratar/säger man ju inte bästa vännen mera men vad ska man säga om en väldigt god vän? Är de bästa vänninan? Goda vänninan? Närmsta vänninan? Kära vänninan? Vad säger ni? När blir det vännina och inte vän eller beror det på själv hur man talar?

Martina (MartyParty) och jag 

Jag har lyckan att ha en syster och många kusiner. Blir man vän med sina syskon och kusiner i något skede eller är det syster/bror och kusiner oberoende? Jag menar har man syskonvänskap eller är det syster och vän? Förstår ni hur jag menar? Jag vet att de finns sådana som inte har kontakt med vare sig syskon eller släkt. Det tycker jag är hemskt. Jag vet det händer saker i livet som gör att man har olika åsikter osv. Man behöver inte bli bästa vänner men man kan iaf hålla kontakt och kanske träffas nu som då, på kalas eller så. Våga säga förlåt och be om ursäkt, allt blir så mycket lättare då. Vi har bara ett liv och man vet alder när det är slut. Så ta vara på er familj, släkt och vänner innan det är försent.

Jag har en sorts boxlista (jag som älskar listor) i mitt huvud som mina vänner finns i. Boxen är indelad i 3 små boxar. Högst upp i den första boxen finns mina allra närmaste vänner. I den mittersta boxen finns vänner som jag umgås nu som då med och som jag kan prata om vissa saker med. I den nedersta boxen finns de vänner som jag också umgås med men kanske mera pratar  sådär allmänt med! Resten flyger omkring den här boxen, det kan vara gamla vänner, arbetskompisar och bekanta. Alla finns med nånstans! Blev du nyfiken var just du befinner dig? Skriv och fråga :)

Det blev ett långt blogginlägg om vänner och vänskap. Jag vill passa på att tacka alla mina vänner som jag har och som funnits/finns där för mig oberoende vad! Tack ❤ Älskar er!



Kommentarer

  1. Även om inlägget var långt så var det i alla fall intressant hela vägen igenom! Du har nog skrivandets förmåga du Annika och jag är glad att du beslöt dig för att starta bloggen! Jag tror att man kan kalla sin vän för det som känns bäst. Ordet väninna passar lite dåligt i min mun så fast jag närmar mig 30 så pratar jag fortfarande om Kaveri. Ibland säger jag vän, när jag vill poängtera att någon är en God Vän till mig. Eller så säger jag "en av mina närmsta kaverin". Båda dom fungerar, men ordet väninna är lite för främmande för mig. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mima för dina ord. Jo är glad att jag tog beslutet att börja skriva.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Allvarlig allergisk reaktion

I'm back med corona!

En annorlunda sommar