Socialt utmattad

Nu känner jag att jag måste ta de lite lugnt. Inte träffa allt för många människor per dag eller på en och samma gång. Missförstå mig inte, jag älskar att umgås med familj, släkt och vänner men ibland blir det för mycket och för intensivt och då blir de till sist att jag inte orkar nånting. Jag behöver med jämna mellan rum ha en dag som jag bara är hemma och för mig själv och gör precis det jag orkar med. Nu har jag inte haft någon sådan på länge. Sådana dagar orkar jag inte ens svara i telefon om någon ringer. Svara på meddelanden kan jag den stunden jag orkar och vill.

Till den här dagen idag har 6 personer hört av sig om att träffas/umgås. Jag är glad och tacksam att man vill umgås med mig men idag blev jag lite stressad av det. Så tänkt nej, idag blir jag hemma, orkar inte fara någonstans. Jo har bestämt att en vän ska komma hit och de känner jag är ok bara jag får vara hemma. Hade planer att fara till butiken men nej inte ens det orkar jag. Tur har man mat i frysen så man klarar sig. Visst känns de dumt att sitta inne en sån här dag då det är varmt och soligt ute men det är det jag jag behöver nu.


Om jag ändå sku ha den där stugan med strand nu så sku jag fly dit. Inte sku jag vilja vara helt allena men sku behöva lugnet och stillheten. Och då sku jag absolut vara ute och njuta, simma, läsa, spela kort eller utespel. Å kanske grilla något gott, som typ korv 😉 Märker att det int just blivit nå grillkvällar i år alls och inte just nå terasskvällar heller,  varken på stan och hos någon  😞 Saknar det, jag behöv int nå invecklade saker för att njuta.

Nu ska jag engagera mig lite igen. Min vän kommer snart och då blir det att laga svampsås 😋 Njut av sommar och sällskap ❤

Kommentarer

  1. Det är helt rätt att ta en lugn dag igen och att landa från det sociala. Man får lätt dåligt samvete o tänker kanske att "man borde passa på nu när det är sommar och man har mera energi...." men hellre att man ses när man är utvilad och pigg än att man ses för att man måste och är sedan ointresserad av diskussioner för att man är t.ex. trött eller helt slut av alla intryck. Jag gjorde själv förr ofta så att jag, utan att tänka efter, bokade in för mycket program på en och samma dag men då dagen närmade sig sitt slut så hade jag istället för trevliga känslor och positiva upplevelser bara en stark ångest... Det är superviktigt att lyssna på kroppen!

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt Mima. Och jag är glad att jag lärt mig lyssna på kroppen. Jo jag vill ju kunna vara så gott som 100% närvarande när jag umgås. Jag är glad och tacksam att jag har vänner som förstår det här.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Allvarlig allergisk reaktion

I'm back med corona!

En annorlunda sommar