Allvarlig allergisk reaktion

Klockan är 7.43 och jag vakna redan 7 fast det är ledig dag. Men jag har ju också sovit nästan 12 timmar så. Det är så kul när man sover bort alla kvällar! Not! Då var det ju ändå ledigt igår men ändå somna jag tidigt. Nå orsaken till min trötthet har förhoppningsvis hittats nu.

Jag började bli riktigt frustrerad på min trötthet. Hade vart i kontakt med en läkare i samma symtom tidigare och var på blodprov. Då hittades att jag hade brist på folat så äter nu piller för det. Gav det lite tid men tröttheten fortsatte. Så bokade i veckan telefontid till min favoritläkare. Hade tid i onsdags 12.30. Missade och glömde bort tiden då jag var så inne i jobbet. Tur ringde denna läkare senare den dagen igen. Lite kul var det för jag bad om ursäkt att jag inte svarat tidigare. Han sa att jag är förlåten men de var tur att vi inte hade en dejt inbokad för då skulle han nog vart ledsen och arg 😂. 

Nåja, jag berättade om mina symtom och han ville jag skulle gå på sjukledigt men det tackade jag vänligt men bestämt nej tack till. Han skickade mig till Lojo för att kolla upp andningsvägarna, bihålorna i första hand. Fick tid redan 12 nästa dag, alltså torsdag, till det här vågade jag inte säga nej. 

Så på torsdagen startade jag ca. 11 från jobbet. Jag plockade upp Sofia på vägen och så stack vi till Lojo. I tankarna och diskussionen tog jag fel väg 🙈. Nå de fixa sig och vi kom fram. Jag fick vänta en stund på läkaren. Satt bredvid ett plast som det kändes som man hade värsta sjukdomen som smittar. Nå läkaren kolla halsen och lyssnade på hjärta och lungor. Sen kollade han med ultra mina bihålor och han hann bara sätta den emot min ena bihåla så sa han att jo här är bihåleinflammation.

På Mehiläinen i Lojo. 

Det konstiga är att jag sedan januari, då jag hade corona, haft snuva som aldrig gett med sig. Jag har inte haft de vanliga symtomen då jag tidigare haft bihåleinflammation och då har jag haft de många gånger. Bara en extrem trötthet och snuva. Läkaren sa att jag skulle börja medicineringen samma dag och att jag hinner ta 2 tabletter. 

Eftersom jag annars skulle ha slutat tidigt den här dagen så skulle jag inte hunnit tillbaka till jobbet. Så vi for med Sofia till Rusta och så via S-market efter lite dryck och mellis. Sen in via apoteket efter medicinen.

Jag tog medicinen ca. 14.30 och så for vi till citymarket. Efter ca. 5 minuter där inne började jag känna hur jag fick ont i magen, handflatorna börja klia, jag började få panik, Sofia var lugn och fråga om det är bättre jag tar bort munskyddet. Gjorde det. Vi betala det lilla vi köpte och här blev paniken ännu värre. Jag ville bara ut. I bilen behövde jag bara få sitta och andas med dörren uppe och kunde inte prata med Sofia. Hon vänta snällt vid min sida. 

Eftersom jag skulle vara 16 i Karis hos tandläkaren så behövde vi komma iväg. Vi fundera att kan det ha med medicinen att göra och att isf började symtomen ca. 50 minuter efter att jag tog den. 

Jag körde mot Karis, det hjälpte mig att koncentrera mig på något. Men jag började känna hur öronen börja hetta, ansiktet började hetta och det började klia i nacken. Vi ringde vår vän Hanna som är sjuksköterska och hon sa att jag nog har en allvarlig allergisk reaktion. Att jag måst få hjälp fort. Vi stannade på en busshållplats och funderade hur göra. Ska Sofia ringa, 116117 eller 112? Det blev 116117 men där var det bara babbel från den i luren. Vi kom ingenstans med det. Så de avbröt vi! Tårarna börja rinna på mig och jag var livrädd. Skulle vi ringa 112? I ett skede tyckte jag det men sen var jag sådär nej nu tar vi oss till tandläkaren. Men jag lugnade mig, visste det är en allergisk reaktion. Det blir bra bara jag får hjälp. Vi var så nära Karis att jag fortsatte köra. Jag kände bara hur de spred sig under tiden. När jag parkerat i Karis började jag känna att det spridit sig till ena öga. Vi gick in och såg att hälsocentralen var öppen. Sofia fick prata för jag fick inte fram det jag skulle säga. Jag hann stressa över tandläkaren och Sofia sa att nu tar vi det här först. Jag fick snabbt hjälp, sjukskötaren kolla mig och såg att jag också var röd på kroppen, fick en coctail med mediciner (3 mediciner). Läkaren kom och prata med mig och så skrev han ut en ny antibiotika.

Här har jag fått medicin och väntar på tandläkaren. 

På hälsocentralen tyckte de var bra att jag hade tandläkare efteråt så att jag var i vård ifall rektionen skulle fortsätta. Jag fick förklara allt för tandläkaren och sköterskan där och säga varför jag inte hunnit borsta tänderna. Usch tänkte jag, visa upp tänderna oborstade. 2015 hade jag varit sist på granskning. Ett hål hittades på röntgenbilderna. Men annars bra. Så har ny tid och då ska jag nog ha borstat tänderna😊. Stackars tandläkarn som fick se mina skitiga tänder.

Då vi kom hem såg vi några avsnitt av Robinson. Sen var vi båda ganska slut och vi hade pratat om att Sofia blir här övernatt ifall jag ännu sku få nå fel. Så hon blev här och det kändes tryggt. Igår fredag sov vi till 8-9 tiden och så såg vi på paren avsnitt av Sortera upp ditt liv. Sen skulle jag vara kl. 13 hos mamma på påskmat. Där 16 tiden hos mamma började jag vara riktigt trött. Var ändå ut och åka med pappa lite. Väl hemma blev de soffan, totalt slut, somnade där lite före 19 och vakna 22-23 tiden och var hungriger och törstiger. Åt och drack och så sova igen. Vakna sen 7 idag morse!


Den nya medicinen har hittills fungerat så jag hoppas de fortsätter så. Hoho sån torsdag de blev. Nu har man hunnit smälta allt och kommit ikapp med alla tankar och känslor. Det kunde gått riktigt dåligt om det skulle spridit sig till andningsvägarna. 

Vill ännu tacka den personal som var på Karis hälsocentral och hjäpte mig då jag behövde akut hjälp. Tack också till min fina vän Sofia som var med i allt detta. Vad skulle jag gjort utan dig ❤️?! Tack Hanna för dina råd ❤️. 

Nu hoppas jag påskhelgen fortsätter lugnare. Glader påsk på er 🐰🐣

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I'm back med corona!

En annorlunda sommar