I dessa tider!

Den senaste tiden har jag hunnit samla tankarna, funderingarna och känslorna lite. Eller de har ju nog varit måsta på i dessa tider. Jag hade tänkt att jag inte skulle skriva om corona något, eftersom de skrivs redan så mycket om det, men tyvärr kan jag inte undvika de helt i detta blogginlägg.

Ja vi lever nu då i coronatider, alla drabbas vi av det på ett eller annat sätt. Då jag börja höra om detta virus så tänkte jag att det är något liknande som fågelinfluensan eller svininfluensan. Men så var inte fallet. Jag hade fel. Jag tyckte det var långt borta, inte här nära oss. Men sen börja de komma närmare och närmare och till slut hade vi de här.

Rocka sockorna-dagen idag!

Jag var ganska lugn till en början men desto mer man läste så blev jag oroligare. Sen läste jag att jag tillhör riskgruppen pga av min astma. Då börja jag på riktigt bli rädd. Jag började redan då avboka grejer, som t.ex. resan till Åland och annat med myky människor inblandat. Tråkigt men ett måste. Efter det här blev det allt med regeringens beslut osv. Så jag visste jag tagit rätt beslut.

I allt de här fick jag dessutom bihåleinflammation. Jag har haft de så många gånger förr så visste att de var det, fast måst tillägga att de länge sen sist. Gick kanske lite onödigt länge med det den här gången, eller, jag försökte få bukt med de själv på egen hand. Men fick ge mig. Jag boka tid till läkare via appen, tack och lov för appen,  men fick inte besöka läkaren eftersom jag hör till riskgrupp. Så "besöket" gjordes via telefon. Å efter sju dagar med huvuvärk å tungt i huvu å bihålor så har det nu äntligen släppt. Vilken känsla alltså. Hade nästan hunnit glömma bort hur det känns att vara i skick.

Några av medicinerna.

Så, corona, riskgrupp, sjuk och panikångest. Ingen bra kombination alls. Och hemma i sin ensamhet för de mesta. Jag försöker hålla mig lugn, ta en dag i taget och hålla mig "sysselsatt" i den mån jag orkar. Det har jag lyckats ganska så bra med men tyvärr kan man ju inte bestämma själv över panikångesten. Jag har ändå verktyg att ta till och äter ju medicin för det så klarar de när de slår till. Dock kan jag bli rädd om jag känner nå "nytt" i kroppen såhär under dagen. Men med åldern kommer de väl å lite krämpor.

Jag vet ju att de går mot de bättre med bihåleinflammationen. Och det är jag glad för just nu. Jag tar en dag i taget. Jag hoppas kunna fara på jobb på måndag för där mår jag bra och får vara bland med människor. Jo jag är noga med handtvätt och andra försiktighetsåtgärder. Men när man jobbar med barn är de nog svårt att hålla avstånd. Men jag skulle inte byta det mot något annat.

Fina hjärtan som jag har fått.

På tal om att tvätta händer, så som närvårdare och efter alla influensor vi haft under åren så har jag tvättat händerna noga och ofta. Det tycker jag också alla andra borde göra. Inte bara nu utan alltid. Ta det som en vana! Många gör de säkert redan men vill ändå påpeka det. För det kommet alltid finnas personer i riskgrupper för olika smittor, så genom att tvätta händerna noga och ordentligt så kommer vi långt. Alltså man kan aldrig ha för bråttom för att tvätta händerna noga och ordentligt. Kom ihåg det!

Jag har också fått goda nyheter, vilket också hjälpt till i att få ordning på tankar, funderingar och känslor. Tyvärr tar jag inte upp vad de är men vill bara berätta att ni vet vad goda nyheter kan göra för mig i dessa tider och annars också. Vi kan alla försöka se positivt på de här i viss mån och göra positiva saker. Nu menar jag mest till de som är hemma. Vet att många kämpar också i dessa tider. Iaf försöker jag dela sånt på facebook som kan vara skoj och som lite kan pigga upp ens vardag. Här kommer lite tips vad man kan göra t..ex. kan man ordna 5 kamp hemma med familjen, spela spel, se på film, läsa böcker, se på gamla foton, göra fotoböcker osv. Ring de där samtalet du länge tänkt göra eller skriv en rad till någon, t.ex hur mycket du uppskattar den eller något annat trevligt. Tycker du om att skriva såsom jag, så skriv ett brev eller ett kort å gå en promenad till postlådan. Beställ god mat från restauranger. Möblera om hemma. Fixa saker osv. Gör allt det du inte annars hinner med! Förstås behöv man vara frisk för vissa grejer men hoppeligen blir vi friska vi som är sjuka och då kan göra sånt här.

Ett kort jag fick för x antal år sen men som ännu finns på väggen.

Visst är jag lessen för att jag inte kan göra vad jag vill, när jag vill eller fara vart jag vill och träffa vem jag vill . Jag älskar att umgås med familj, släkt och vänner. Jag hoppas dock att detta är för en tid framåt och att vi här under våren och sommaren kan umgås med varandra som vanligt. Ser redan fram emot att sitta på olika terasser med människor jag tycker om.

Oj de blev lite längre blogginlägg än vad jag tänkt. Men jag har ju tid att skriva långa blogginlägg nu så 😉 Jag hoppas du orkat läsa ända hit. Isf tackar jag dig för det ❤ Ta hand om er ❤




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Allvarlig allergisk reaktion

I'm back med corona!

En annorlunda sommar